Blog

De open houding 2

September 3, 2017
De open houding 2De open houding 2
 
Graag wil ik met dit blogje dieper ingaan op de open houding die ik in mijn eerste blog reeds heb beschreven.
 
De open houding is een eenvoudige houding met een diepere, gezond makende werking.
 
Wat doen we tijdens de open houding?
 
Als je deze houding doet, rek je de spieren van hals en borst, buik en benen. Zowel de spieren van de arm: biceps, onderarm, pols en handpalm als van de heup en binnendij liggen open, uitgerekt. Het lichaam ligt in een open, veilige en ontspannen houding. Een gestresseerd persoon legt zich nooit in die houding. Integendeel bij stress ga je in de verkramping, je plooit toe. Dit is niet altijd zichtbaar naar buiten toe, maar probeer het maar. Leg je in de open houding en voel hoe je lichaam reageert.
 
Wat is het belangrijkste bij het doen van de open houding?
 
Focus op de ademhaling!
Als we de spieren gewoon fysiek rekken (stretchen), halen we de oppervlakkige, dagdagelijkse stress uit onze weefsels. Maar de diepere stress, die al jarenlang in onze weefsels vastzit, halen we er pas uit als we met aandacht bij ons lichaam aanwezig zijn.
 
Hoe omgaan met oppervlakkige spanning/stress en diepere stress?
 
Oppervlakkige spanning verdwijnt ook zonder focus. Door verstrooiing: eenvoudig stretchen, joggen, een wandeling, een leuke reis, een boek lezen, een terrasje doen of een 5TV- filmpje bekijken.
 
Diepere stress is het resultaat van niet of onvolledig verwerkte situaties, met gemis, verlies, ongeloof, onzekerheid, (over)bezorgdheid, onbegrip, wantrouwen, spijt, schuld, schaamte of kwaadheid als restlading. Die lading wordt met de tijd verdrongen en voelen we niet meer maar blijft ‘onderhuids’ actief, leidt daar een  eigen leven en groeit.
 
Diepere stress is ziekmakend, belast spieren, botten, gewrichten, organen, hersenen, huid, bloedvaten en zenuwen en op lange termijn treedt er beschadiging op.
 
Diepere stress bewerken en losmaken vergt inspanning, de inspanning van stilstaan, de buitenwereld loslaten en onze aandacht naar binnen richten. Dit doen we, via de focus op onze ademhaling.
 
Zoals liefde, relatie, vriendschap, verbondenheid, is diepere ontspanning een werkwoord.
 
De open houding, samen met de handen op het hart  is een toegangspoort tot fysiek, mentaal en emotioneel welzijn.
 
2017 © Body Mind Works, created by PopComsitemap